Inspiratie

Bloemen zijn de glimlach van de aarde
Ralph Waldo Emerson

Inspiratie voor mijn werk haal ik vooral uit de natuur. Iets van haar weelderigheid en magie schilder ik in dunne lagen olieverf op paneel. In sommige schilderijen staat de verbinding tussen mens en natuur staat centraal. Soms wordt pas na voltooiing van een schilderij de (mogelijke) betekenis van de voorstelling duidelijk. Iets vanuit het (collectief) onbewuste maakt zich kenbaar via het schilderij.

Wonend tussen de akkers in Friesland, vlakbij de Waddenzee, zijn de kleuren van de lucht, zee en akkers altijd dichtbij. Speciaal de bloemen hebben vaak mijn aandacht, hun kleuren, vormkracht en analoog aan de mens de groei richting het licht.

Ook haal ik inspiratie uit verschillende kunststromingen zoals de symbolisten en pre-rafaelieten, uit boekillustraties, museumbezoek, boeken en muziek.

Techniek

Door de jaren heen ontwikkelde ik diverse technieken waaronder sluieren en het werken met tempera. Tegenwoordig werk ik vrijwel uitsluitend met dunne lagen olieverf. Deze fijnschildertechniek is een traditionele, arbeidsintensieve techniek. In de eerste fase, de onderschildering, worden op een geprepareerd paneel de licht- en schaduwpartijen opgezet met titaanwit en omber. Hierdoor ontstaat vorm en structuur. Als de onderschildering voldoende is uitgehard brengen verschillende (semi)transparante kleurlagen het schilderij tot leven (glaceren). Dit is de overschildering. Door deze verschillende lagen streef ik naar diepte en detail. Het kan enige maanden duren voor een werk voltooid is.

De laatste tijd leg ik niet meer alles van de voren ‘vast’ in de onderschildering om het creatieve proces meer de vrije loop te laten.