Inspiratie

De verbinding tussen mens en natuur staat centraal in mijn werk. De weelderigheid en magie van de natuur in relatie tot psychische processen schilder ik in dunne lagen olieverf op paneel.

Soms wordt pas na voltooiing van een schilderij de (mogelijke) betekenis van de voorstelling duidelijk. Iets vanuit het onderbewuste maakt zich kenbaar via het schilderij. Ondanks dit  ogenschijnlijk persoonlijke karakter kan het schilderij ook als een spiegel werken voor de toeschouwer.

Wonend tussen de akkers in Friesland, vlakbij de Waddenzee, is de natuur altijd dichtbij. Een inspirerende omgeving voor het stadskind (geboren in Leiden in 1977) dat ik ooit was.

Bloemen zijn de glimlach van de aarde
Ralph Waldo Emerson

Techniek

Door de jaren heen ontwikkelde ik diverse technieken waaronder sluieren en het werken met tempera. Tegenwoordig werk ik vrijwel uitsluitend met dunne lagen olieverf. Deze fijnschildertechniek is een traditionele, arbeidsintensieve techniek. In de eerste fase, de onderschildering, worden op een geprepareerd paneel de licht- en schaduwpartijen opgezet met titaanwit en omber. Hierdoor ontstaat vorm en structuur.

Als de onderschildering voldoende is uitgehard brengen verschillende (semi)transparante kleurlagen het schilderij tot leven (glaceren). Dit is de overschildering. Door deze verschillende lagen streef ik naar diepte en detail. Het kan enige maanden duren voor een werk voltooid is.